Bloemetjes, bijtjes, zaadjes, eitjes - De eisprong

Wat is eigenlijk precies een eisprong?
In de eierstokken van een vrouw zitten al vanaf de geboorte allemaal eitjes opgeslagen in zogenaamde eiblaasjes.. In de eerste helft van de menstruatiecyclus rijpt onder invloed van hormonen een (soms meer) eiblaasjes. Halverwege de cyclus springt het eiblaasje open en laat het eitje los in de eileider. Als er sperma aanwezig is in de eileider of baarmoeder, zal dat proberen het eitje te bevruchten. Als dat lukt reist het bevruchtje verder naar de baarmoeder en nestelt zich daar in om -hopelijk- 9 maanden te blijven zitten en te volgroeien tot een kindje.

Wanneer heb ik mijn eisprong?
De meeste vrouwen hebben hun eisprong 12 tot 14 dagen vóór hun menstruatie. De periode van menstruatie tot eisprong kan nog wel eens verschillen, bijvoorbeeld onder invloed van stress, maar de periode van eisprong tot menstruatie is vrijwel altijd gelijk. Als je dus een regelmatige cyclus hebt en weet wanneer je je menstruatie kunt verwachten, kun je ook uitrekenen wanneer je eisprong ongeveer gaat plaatsvinden.

Moet ik voor of na mijn eisprong vrijen als ik zwanger wil worden?
Het beste kun je vrijen in de twee dagen vóór je eisprong. Rond je eisprong zijn de omstandigheden in je baarmoeder optimaal. Sperma kan daarin een paar dagen overleven. Een eitje dat eenmaal gesprongen is blijft nog maar een paar uur leven. Het is dus raadzaam om ervoor te zorgen dat er altijd wat sperma op de loer ligt om het eitje te bevruchten als het springt. Gynaecologen raden aan om in de week rond de periode waarin je je eisprong verwacht om de dag te vrijen.

Waarom niet gewoon elke dag?
Als je elke dag vrijt, gaat de kwaliteit van het sperma erg achteruit, het heeft wat tijd nodig om goede vruchtbare cellen op te bouwen. Het sperma van een man die drie dagen achter elkaar heeft geëjaculeerd is vrijwel steriel. Daar valt dus niets meer mee te bevruchten. Als je om de dag vrijt is er altijd een verse voorraad sperma aanwezig in de baarmoeder om het eitje te bespringen als dat eenmaal springt.

Maar het blijft dus altijd een gok wanneer ik nou precies mijn eisprong heb?
Nee, er zijn allerlei manieren om je eisprong, of de kans daarop te bepalen. Sommige manieren geven meer zekerheid dan anderen. De meest betrouwbare manier is temperaturen, maar dat is erg omslachtig. Een andere oplossing is bijvoorbeeld het werken met ovulatietesten. Die zijn wel aan de dure kant, maar als je mazzel hebt hoef je ze maar één maand te gebruiken.

1 opmerking:

Anoniem zei

hallo,
ik heb een vraag.
kun je 2 weken na de ejaculatie al zien dat je zwanger?
het lijkt mij haast onwaarschijnlijk.
mijn buitenlandse vriendin slikt niet de pil overigens.