We gaan ervoor! - Wat je moet weten voordat je begint

We gaan proberen zwanger te worden, waar moet ik allemaal aan denken?
Allereerst: gefeliciteerd! Een belangrijke beslissing die hopelijk je hele leven gaat veranderen en nu waarschijnlijk al je gedachten en dromen beheerst. Geniet vooral van dat gevoel. Het enige dat eigenlijk belangrijk is, is dat je zo snel mogelijk begint met het slikken van foliumzuur. Dat kun je gewoon bij de drogist kopen en je moet het eigenlijk slikken vanaf drie maanden voor de bevruchting. Zo snel mogelijk beginnen dus.

Ik heb gisteren mijn pilstrip door de w.c. gespoeld. Hoe lang duurt het nu voordat ik zwanger kan worden?
In theorie binnen een maand als je geluk hebt. Maar bij sommige vrouwen duurt het wat langer voordat de cyclus hersteld is na het stoppen met de pil, soms kan dat echt wel een maand of 4 duren.

Hoe lang duurt het gemiddeld om zwanger te worden?
Het gemiddelde is 6 maanden. Ruim 80% van de stellen raakt binnen een jaar zwanger.

Mijn huisarts zegt dat het beter is om eerst af te wachten tot ik een keer ongesteld ben geweest. Waarom?
Vroeger werd dat vaak aangeraden omdat je dan makkelijker de termijn van je zwangerschap kon bepalen. Als je direct na het stoppen met de pil zwanger wordt, weet je immers niet precies wanneer je eisprong is geweest. Tegenwoordig krijgt elke zwangere vrouw standaard een termijn echo bij 12 weken zwangerschap en is het dus eigenlijk niet meer nodig om het precies te weten. Je kunt dus gewoon direct je gang gaan, alleen is het wat moeilijker om het moment van je eisprong te voorspellen.

En hoe snel kan ik zwanger worden na het verwijderen van een spiraaltje?
Na het verwijderen van een koperspiraaltje is je cylcus direct in orde, het koperspiraal legt je cyclus immers niet stil. Een mirenaspiraaltje (hormoonspiraaltje) heeft wel invloed op je cyclus en het kan daarom wat langer duren voordat je cyclus weer helemaal in orde is na het verwijderen van een mirenaspiraal.

Wat kan ik verder doen om de kans op een zwangerschap te vergroten?
Stoppen met roken als je dat nog niet hebt gedaan. Als je zwanger bent zul je dat toch direct moeten doen, dus beter direct stoppen, dat verbetert de kwaliteit van je eitjes. Van sperma trouwens ook, dus laat je partner ook stoppen. Het maakt echt behoorlijk veel verschil. Probeer verder matig te zijn met alcohol, ook dat is beter voor de kwaliteit van eitjes en zaad. En slik braaf je foliumzuur. Als je veel overgewicht hebt, kan het helpen om wat kilo's af te vallen. Leer je vast aan om regelmatig vette vis te eten (bijvoorbeeld haring of makreel), dat is goed voor de kwaliteit van eitjes en sperma, later belangrijk voor de ontwikkeling van de hersentjes van je kindje en ook nog eens goed voor je eigen hart. Als je niet van vis houdt kun je ook visoliecapsules gebruiken.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

ik heb zelf een vraag
ik ben sins eergisteren gestopt met rokken wat gaat ver verbeteren dan aan mij als vrouw?

Anoniem zei

is de kans dan sneller dat ik zwanger word dan

Anoniem zei

hoe lang duurt het om zwanger te worden nadat je gestopt ben met de prikpil?

Anoniem zei

Ik had ook een andere vraag. Ik ben nu bijna 4 weken gestopt met de pil. En heb steeds buikpijn en mijn tepels doen erg veel pijn wat kan dit betekenen.

Anoniem zei

Mijn mirena spiraal is er een week geleden uit gehaalt, en wij willen graag zwanger worden! Nu is het zo wij roken allebei, en drinken regelmatig en biertje of een wijntje, hoe lang zou het ongeveer moeten / kunnen duren voordat wij zwanger zouden kunnen raken?

Rosa zei

Spannend dat jullie het gaan proberen! Gemiddeld duurt het voor een stel een jaar om zwanger te worden. Dat klinkt heel lang, maar daar zitten er natuurlijk heeeel veel tussen die het binnen een paar maanden zijn, en dan een aantal die er twee jaar over doen.

Ik zou ongeveer een maand of 5-6 in mijn hoofd houden, dan raak je niet al te teleurgesteld als het niet in één keer lukt. Roken vermindert wel de kwaliteit van het zaad dus kan het iets langer laten duren en ik weet dat je het niet wil horen, maar het zou voor jou helemaal beter zijn om zo snel mogelijk te stoppen met roken. Dat zal je toch moeten doen als je eenmaal zwanger bent, en het vergroot ook van te voren de kans op succesvolle bevruchting en een gezond kindje.

Dat biertje of wijntje hoef je je niet zoveel zorgen over te maken, tenzij jullie je elke dag helemaal klem zuipen. Maar gewoon lekker in het weekend op stap en dan drinken kan makkelijk (ga maar na hoeveel kinderen wel niet verwekt zullen zijn na een woeste avond stappen). Begin wel alvast met het slikken van foliumzuur, dat maakt je kansen ook groter én is straks heel belangrijk voor je kindje. Succes!

Anoniem zei

Ik heb een kerngezond dochtertje van 5 en na haar geboorte heb ik de mirena gehad, sinds een jaar heb ik die laten verwijderen en nog steeds niet zwanger :(.. mijn menstruatie is regelmatig en ik ben verder gezond, zou er meer kunnen zijn dan een verstoorde cyclus?